Komt u gezellig met ons meevliegen? Neem altijd uw paspoort of ID kaart mee!

.

Aerobatics bij de VCR

aeroHet is een kunst om met je vliegtuig bepaalde manoeuvres uit te voeren en het daarbij steeds onder controle te hebben. Niet alleen tijdens een steile bocht, maar ook bij andere manoeuvres. Daarom heet het ook kunstvliegen. De oorspronkelijke motivatie voor veel aerobatics piloten is vaak om het vliegtuig beter te leren beheersen en altijd en in alle omstandigheden te weten wat je kunt en moet doen En natuurkijk vinden ze het ook leuk om als een vogel in de lucht te spelen. Voor de duidelijkheid: dat heeft dus niets met stuntvliegen te maken.

Vliegclub Rotterdam biedt haar leden een volledige en gestructureerde aerobatics opleiding aan op de Robin R-2160.

De basic aerobatics training leidt op tot het niveau waarop men (solo) aerobatics mag vliegen. De opleiding bestaat uit vliegoefeningen, voorafgegaan door wat theorie. Je leert het vliegen van de steile bocht van 60゚ of meer, de wingover, de barrel-roll, de loop en de spin. Om op solo standaard te komen moet je rekenen op minimaal 6 lessen. Sleutelwoorden zijn: vooruit denken, beheersing, coördinatie en timing.

Aansluitend aan deze basis opleiding worden vervolg trainingen aangeboden voor standard niveau en voor het meedoen aan competities. En er is nog meer mogelijk. Vliegers van de VCR behaalden al veel uitstekende resultaten bij de open Nederlande kampioenschappen aerobatics, de DONAC, die jaarlijks door stichting Vliegen is’n Kunst (VINK) worden georganiseerd. Kijk daarvoor op http://www.vliegeniseenkunst.nl/

Iedereen kan  beginnen met aerobatics (zelfs al tijdens de opleiding, maar dan even in overleg met je instrukteur). Neem gerust eens een introduktieles, en ontdek dat vliegen zich écht in drie dimensies afspeelt!

In het VCR-clubblad zijn door Hans van Geffen diverse stukjes geschreven over dit onderwerp. Klik hier om dat als pdf te downloaden.

logo vcr2017

Login Form